Lista zakupów

edytuj produkt

zapisz

Gotuję nie marnuję - jak nie marnować jedzenia? Kuchnia zero waste

Sylwia Majcher jest dziennikarką, autorką bloga "Kuchnia w formie" oraz propagatorką idei zero waste. Jej książka „Gotuję, nie marnuję” to nie tylko kompendium wiedzy na temat niemarnowania żywności. To również fantastyczne przepisy kulinarne, które zmienią Twoje podejście do resztek.

Według szacunków organizacji Stop Food Waste rocznie na świecie marnowanych jest 1,3 mld ton żywności. Najczęściej są to owoce, warzywa, zboża oraz mięso. Przekłada się to nie tylko na olbrzymie straty finansowe, ale również negatywnie wpływa na klimat. Zmarnowane jedzenie odpowiada bowiem za około 8-10 proc. emisji gazów cieplarnianych.

To jednak nie koniec – wyrzucając jedzenie, marnujemy również spore ilości wody, która została wykorzystana do jego produkcji. Przykładowo: na każdy kilogram wyprodukowanej wołowiny przypada 15 tys. litrów wody. Dlatego tak ważne są drobne zmiany, które w życie może wprowadzić każdy z nas. Z pomocą przychodzi chociażby książka Sylwii Majcher, która doskonale pokazuje, jak ograniczyć ilość marnowanego jedzenia i wykorzystać do końca każdy produkt.

„GOTUJĘ, NIE MARNUJĘ” – PRAWDZIWA BIBLIA ZERO WASTE

Sylwia Majcher jest edukatorką ekologiczną i dziennikarką, która stawia niemarnowanie jedzenia na pierwszym miejscu. Poza pisaniem książek, Majcher angażuje się w akcje społeczne, propagujące filozofię zero waste. Autorka prowadzi także szkolenia i warsztaty z ekologii dla firm i osób, które chciałby żyć w sposób bardziej zrównoważony. Jej książka „Gotuję, nie marnuję” szybko stała się bestsellerem. To świetny przewodnik dla każdego, kto planuje żyć w sposób bardziej przyjazny środowisku. Sylwia Majcher uczy, jak systematycznie wprowadzać zmiany zarówno do swojego życia, jak i menu. Sama jest doskonałym przykładem na to, że niektóre z tych zmian, wchodzą w nawyk i przynoszą masę korzyści. Książka składa się z dwóch części.

  1. pierwsza część zawiera wskazówki, dotyczące tego, jak dzięki dobrej organizacji można ograniczyć marnowanie jedzenia. Znaleźć tu można m.in. porady dotyczące przechowywania żywności czy planowania listy zakupów, w taki sposób, aby ograniczyć ilość wyrzucanego jedzenia.
  2. druga część składa się z 80 przepisów na konkretne potrawy. Są one podzielone wg głównego surowca, z którego przygotowywane jest danie np. chleba, mięsa, nabiału, warzyw czy owoców. Warto wspomnieć, że wybierając składniki do przepisów, Sylwia Majcher kierowała się informacjami Polskich Banków Żywności. Dotyczyły one produktów, które są najczęściej wyrzucane przez naszych rodaków.

KREATYWNE WYKORZYSTANIE RESZTEK

Przeglądając przepisy z książki „Gotuję, nie marnuję”, można odnieść wrażenie, że wszystkie resztki mają szansę na drugie życie. Da się z nich wyczarować nie tylko wyśmienite dania, smaczne desery, ale również pro-zdrowotne napary – takie jak ten, z łupin cebuli. To remedium na wiele dolegliwości. Działa przeciwzapalnie i wspomaga organizm walce z infekcjami, może być także stosowany na cerę w postaci toniku. Osobom zestresowanym lub cierpiącym na bezsenność, napar z łupi cebuli pomoże się wyciszyć.

Innym przykładem może być domowy kwas chlebowy, przygotowany z czerstwego chleba razowego na zakwasie, kilku łyżek brązowego cukru, świeżych drożdży i cytryny. To napój, który można wykorzystać na wiele sposobów - ugasi on pragnienie, wzmocni odporność i złagodzi objawy ze strony układu pokarmowego, np. nadkwasotę i zaburzenia trawienia. Widać, że Sylwia Majcher chętnie wraca do tradycji i receptur, z których chętnie korzystały nasze babcie. 

„GOTUJĘ, NIE MARNUJĘ” – CIEKAWE PRZEPISY

Sylwia Majcher podaje również przepisy obiadowe. Już same nazwy dań sugerują, że resztki, które w wielu domach wciąż trafiają do kosza, są maksymalnie wykorzystane. To m.in. obierki z ziemniaków czy czerstwy chleb. Autorka książki „Gotuję, nie marnuję” proponuje m.in.:

  • klopsiki z chleba w sosie pomidorowym,
  • krem z białych warzyw z chipsami z obierek z ziemniaków,
  • sakiewki z kurczakiem z suszonymi pomidorami,
  • marynowany kalafior,
  • rzodkiewki pieczone z płatkami migdałowymi,
  • zapiekanka z ugotowanych ziemniaków.

W książce nie zabrakło także przepisów na desery z resztek. Tu również inspiracji jest bez liku:

  • babeczki z pulpy marchewkowej i gruszkowej,
  • cukierki z wiśni,
  • owoce sezonowe pod kruszonką z płatków owsianych,
  • pudding malinowy z migdałami i maślaną chałką,
  • karmelizowane marchewki z sezamem,
  • tarta serowa.

„GOTUJĘ, NIE MARNUJĘ” - CZY WARTO JĄ KUPIĆ?

„Gotuję, nie marnuję” to idealna pozycja dla wszystkich, którzy chcą ograniczyć ilość wyrzucanego jedzenia i nauczyć się kreatywnego wykorzystywania resztek. Mimo iż, proponowane przez Sylwię Majcher, dania przygotowywane są z żywności która często trafia do kosza, to ich smaku i wyglądu nie powstydziłyby się najlepsze restauracje świata. Wystarczy spojrzeć na zdjęcia potraw, które zachęcają do „resztkowego” gotowania.

Ponadto, dzięki swojemu formatowi, książka „Gotuję, nie marnuję” idealnie mieści się na stole czy blacie roboczym i nie przeszkadza w gotowaniu. Dzięki temu zawsze jest pod ręką, jeśli np. potrzebujesz przypomnieć sobie zasady przechowywania konkretnych produktów, które przedłużają ich świeżość.

JAK OGRANICZYĆ WYRZUCANIE JEDZENIA?

  1. Jeśli ciężko ci zacząć żyć w duchu less waste, stawiaj sobie cotygodniowe eko-wyzwania. Dzięki temu wprowadzenie nowych zasad nie będzie tak gwałtowne. Poza tym – zanim wprowadzisz kolejną eko-regulację, zdążysz przyzwyczaić się do poprzedniej.
  2. Postaw na nieprzetworzoną żywność! Nieprzetworzona żywność, której zwolenniczką jest Sylwia Majcher, nadaje się powtórnego wykorzystania na wiele sposobów. Poza tym, masz pewność, że żadne danie nie będzie zawierało niezdrowych substancji.
  3. Nie kupuj na zapas – w ten sposób minimalizujesz ryzyko, że niektóre produkty skończą zapomniane na dnie lodówki i stracą przydatność do spożycia.
  4. Planuj swój jadłospis– dzięki temu na twojej liście zakupów znajdą się produkty niezbędne do wykonania konkretnych potraw. Dzięki temu, nie kupujesz niepotrzebnych rzeczy, które mogą wylądować w koszu na śmieci. 
  5. Ustaw odpowiednią temperaturę w lodówce – ma ona wpływ na dłuższe utrzymanie świeżości wielu artykułów. Szacuje się, że optymalna temperatura w lodówce oscyluje między 5 a 8°C. W przypadku zbyt niskiej temperatury, lodówka zużywa więcej prądu. Z kolei zbyt wysoka sprawia, że żywność szybciej traci swoją świeżość.
  6. Zachowuj porządek w lodówce i szafkach z żywnością. W przypadku przechowywania w lodówce, najlepiej trzymać się zasady, że produkty z najkrótszą datą ważności znajdują się bliżej drzwi. Z kolei warzywa i owoce nie powinny leżeć luzem, tylko w specjalnych pojemnikach. To zmniejsza ryzyko powstania pleśni. Lodówkę i szafki, co jakiś czas warto przecierać wilgotną ściereczką z mieszanką wody i octu. Jeśli kasze, makarony i przyprawy, przechowujesz w szklanych słojach lub pojemnikach, pamiętaj o oznaczeniu daty ważności.
  7. Nie ulegaj promocjom. Zanim kupisz coś z przeceny sprawdź termin przydatności spożycia. Zastanów się również, czy ten produkt jest ci na pewno potrzebny, a jeśli tak - to co konkretnie. Jeśli nie potrafisz odpowiedzieć na te pytania, lepiej zrezygnuj z zakupu.
  8. Wiele rzeczy można zamrozić. Przykładem może być chociażby pieczywo. Pamiętaj o szczelnym zawinięciu chleba czy bułek w odpowiednie torebki oraz o oznaczeniu daty zamrożenia produktu.
  9. Pamiętaj o jadłodzielniach - to świetny sposób, żeby podzielić się nadmiarem jedzenia z osobami, które nie mają pełnych lodówek. Jadłodzielnie funkcjonują w coraz większej liczbie polskich miast. Informacje, gdzie są rozlokowane można znaleźć na oficjalnych stronach internetowych poszczególnych miast.
    10. Na zakupy chodź zawsze z listą, dzięki temu nie skończysz z koszykiem po brzegi wypchanym, niekoniecznie potrzebnymi produktami.


Less waste to koncepcja, która zakłada zminimalizowanie produkowanych odpadów. Może być ona realizowana na wielu płaszczyznach. Jak być less waste? Warto postawić na niemarnowanie jedzenia, któremu poświęcony jest ten tekst. Innym sposobem jest ograniczenie zużycia plastiku. Plastikowe słomki możesz zastąpić metalowymi, a tradycyjne szczoteczki do zębów – tymi wykonanymi z bambusa.

Istotnym elementem życia w zgodzie z koncepcją less waste jest również walka z konsumpcjonizmem. W jaki sposób to zrobić? Np. ograniczając zakupy w sieciówkach, które obecnie określa się mianem sklepów fast-fashion i postawienie na ciuchy z drugiej ręki. Staraj się stworzyć garderobę kapsułową, czyli taką, w której z niemal wszystkich elementów będziesz w stanie stworzyć stylizacje.

JAK ŻYĆ W DUCHU LESS WASTE?

Ogranicz kupowanie w sieciówkach i wielkich marketach. Wspieraj lokalnych dostawców, którzy sprzedają towary na bazarkach czy ryneczkach. Stawiaj na produkty regionalne, produkowane przez polskie firmy, a nie wielkie korporacje, które w dużej mierze są odpowiedzialne za zanieczyszczenie środowiska.

Zamiast woreczków foliowych wybieraj bawełniane torebki. W codziennej higienie postaw na artykuły wielokrotnego użytku. Przykładem mogą być waciki kosmetyczne. Staraj się wybierać kosmetyki w szklanych bądź biodegradowalnych opakowaniach. Zwróć również uwagę na skład – omijaj szerokim łukiem produkty z parabenami czy SLS.  Możesz też spróbować sił w robieniu własnych kosmetyków - tu przykładem może być peeling do ciała zrobiony z fusów po kawie z dodatkiem miodu, cukru i oliwki.

Życie w duchu less waste to także ograniczenie zużycia prądu. Zacznij od wymiany żarówek na energooszczędne. Pamiętaj o gaszeniu światła po wyjściu z pokoju, nie zostawiaj w kontaktach ładowarek, jeśli nie jest podłączony do nich telefon.

Dobrym pomysłem jest również zaopatrzenie się w rośliny oczyszczające powietrze. Nie tylko ocieplą każde wnętrze, ale sprawią, że będzie ci się lepiej oddychało.

Jak usunąć kamień z czajnika?
Jak wyczyścić mikrofalówkę?
Jak wyczyścić srebro?
Jak układać naczynia w zmywarce?
Jak usunąć kamień z czajnika?
Jak wyczyścić mikrofalówkę?
Jak wyczyścić srebro?
Jak układać naczynia w zmywarce?
Gazetka NETTO